I sitt ferskeste nummer kaller Rolling Stone Magazine debutanten Margo Price for «The New Honky-Tonk Heroine».

Nylig brukte engelske Uncut tre sider på å anmelde plata hun slapp 25. mars '16, «Midwest Farmer´s Daughter».

 

Da Musikkmagasinet i forrige uke prøvde å komme inn på releasepartyet for plata på Nashvilles hippeste musikklubb, tilhørende Margos plateselskapssjef, Jack White, ble vi møtt med medfølelse av vaktene ute på gata. -Det har vært utsolgt lenge, dette er helt spesielt.

 

Vel, vel. Å bite i dette sure billett-eplet, var kanskje å føle på akkurat det Margo Price selv hadde opplevd lenge. Å bli avvist. For det forholder seg nemlig slik at Margo fikk tommelen ned av samtlige av de store plateselskapene i Nashville, i tolv år!, før Jack White hørte det nå «alle» hører.  At Margo har det spesielle som skal til.

 

Hun kom, som mange hver dag gjør, med drømmer om et gjennombrudd i Nashville, da hun var tjue år. Hun hadde en eldre slektning som hadde skrevet hits for George Jones, Conway Twitty og Reba McIntyre.  Isteden ble det en endeløs serie av småjobber, som steppeinstruktør, en rolle i et lokalt barneteater, bosatt i et trailerhus på den «gærne» sida av byen.

 

Margo Price ble født på landet i Illinois, på en gård som familien ble tvunget av banken til å selge da hun bare var to år gammel.  Faren måtte ta seg jobb i det lokale fengslet, jobbet doble skift, for å få endene til å møtes. Samtidig som han hver dag måtte se jordene han tidligere hadde dyrket.  Alt dette forteller hun om i den over seks minutter lange åpningssangen, «Hands of Time», der hun innrømmer at hun var «57 dollars from broke» da hun forlot hjemmet, med ambisjon om å få et gjennombrudd som countrysangerinne, tjene nok penger til å kjøpe tilbake gården til faren.

 

«Hands of Time» forteller også inngående om hva som skjedde i Nashville, da suksessen uteble. Livet på klubbene i byen der det er mange om beinet. Der publikum er godt vant, og ikke stiller opp på noe som ikke er hot.Sangeren/ låtskriveren David Olney har formulert dette slik, «Wanna spend a night alone, book a show in Nashville!»

 

Jeg tipper at da Jack White fikk høre «Hands of Time», tenkte han at Loretta Lynn hadde fått en verdig arvtaker. Sangen er på ingen måte den eneste på plata som sier det som det er, «This town gets around» og «About to find out» er som titlene antyder meldinger fra en som har noen pauli ord på lager.

 

For fem år siden fikk Margo tvillinger, den ene av dem døde av en hjertefeil etter kort tid. Sorgen gjorde at Margo mistet taket på livet, hun begynte å drikke som selvmedisinering, og vurderte å legge seg inn på en mentalinstitusjon. Til Rolling Stone forteller hun også at hun til slutt ble tatt for fyllekjøring, at hun måtte tilbringe tid i fengsel. En historie hun tidliger ikke har fortalt familien sin om, de fikk først høre om det via sangen «Weekender» på plata.

 

Margo Price sier også at hun har Merle Haggard, Waylon Jennings og David Allan Coe som sine musikalske forbilder, tre karer som levde/ lever som de har skrevet. På tross av all motgangen Price har møtt i Nashville, har hun likevel adri gitt opp drømmen. Til slutt reiste hun og mannen, bassisten/ gitaristen Jeremy Ivey, til Memphis for å spille inn sangene som utgjør «Midwest Farmer´s Daughter». De betalte for den selv og gjorde produksjonen på natta i Sun Studioet. Det er museum der om dagen.

 

Resultatet har blitt glimrende countrysoul, der sterke melodier og personlige tekster møter arrangementer som tar i bruk triks fra countrymusikkens gyldne æra, på 1960-70-tallet. Det kommer ikke som noen stor overraskelse at Margo er venninne med Alabama Shakes Brittany Howard. Det ryktes at de to elsker å dra på byen og synge karaoke!

 

Margo Price føyer seg nå inn i en rekke av countryartister som antakelig begynner å få noen av Nashvilles plateselskapsadel til å kaste nervøse blikk over skuldra. Det faktum at Jason Isbell og Chris Stapleton både vinner Grammys, stadig større mengder ordentlige fans, og til og med spilles på radio, bryter kraftig med spillereglene i Music City USA. Der produsenter, bestemte låtskrivere og plateselskapene selv har hatt bukta og begge endene lenge.

 

Så langt har rock´n´roll-outsiderne i byen, som Jack White og Black Keys Dan Auerbach, stort sett holdt på med sine ting. Nå har Whites selskap, Third Man Records, altså gitt ut sitt første hardcore, seriøse countryalbum, og alt tyder på at de treffer blink på første forsøk. Kanskje White til slutt hjelper en bonde i Illinois å få gjøre det han ønsker å gjøre også, se kornet vokse.