Hanna Aldridges musikalske muskler.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I november 2015 fikk tre norske klubbscener, i Halden, Oslo og Trondheim, for første gang besøk av den amerikanske sangeren/låtskriveren Hannah Aldridge.

 

Aldridge opptrådte sammen men det svenske bandet Jetbone, et ensemble som ikke legger skjul på at de er vesentlig influert av bandet som er mest kjent for sin hyllest til Aldridge sin hjemstat, Alabama, selvfølgelig Lynyrd Skynyrd.  Faktum er at Lynyrd Skynyrd i sin karrieresang, «Sweet home Alabama», synger om Hannah´s hjemsted og helt spesifikt om det musikalske miljøet Hannahs far, Walt Aldrigde, tilhører; «Now Muscle Shoals hos got the swampers, and they´ve been known to pick a song or two/ Lord they get me off so much, They pick me up when I´m feeling blue, Now, how 'bout you?».

 

Avdøde Skynyrd-sanger Ronnie van Zandt overdrev ikke, musikerne og låtskriverne som jobbet i den lille alabama-byen har hatt en helt uproposjonal innflytelse på populærmusikkens utvikling, ikke minst sett i lys av at selve Muscle Shoals hadde knappe ti tusen innbyggere da det begav seg.

- Faren min jobbet for Rick Hall som staff songwriter og studiomusiker i tretti år, Rick var mentoren hans. Det var egentlig først da jeg så dokumentarfilmen om Muscle Shoals for to år siden at jeg forstod hva faren min har vært med på og hvem Rick er, forteller Hannah Aldridge ved frokostbordet på Grand Hotell i Halden, morgenen etter at hun og Jetbone har rocket røven av baren Siste Reis. Der Hannah har vist seg som en svært kapabel sanger og artikulert mellomsnakker.

 

«Muscle Shoals», filmen, fortalte inngående om den tidvis dramatiske, og på kanten til overnaturlige, kreativiteten som utspant seg i Rick Halls «Fame studio» og i andre konkurrerende studioer, fra tidlig sekstitall og fremover. Bidragsytere til filmen er blant andre Stones Mick Jagger og Keith Richards, Greg Allman, Etta James, Percy Sledge og Alicia Keys.

 

Vi andre, regulære musikkfans, bærer med oss navnet Muscle Shoals som en synonym for dyp, dyp soul og en elv av store sanger, fra Arthur Alexanders «You better move on» i 1961.

- Jeg vokste opp med Rick som en eksentrisk onkel. For meg var det faren min drev med den mest selvfølgeligste tingen i verden. Jeg var ikke spesielt interessert i musikk under oppveksten, og egentlig var jeg mest opptatt av å komme meg vekk fra Muscle Shoals når jeg kom i tenårene.

 

Da Hannah fylte seksten år flyttet hun sammen med faren til Nashville, der han allerede var etablert som låtskriver for countrystjerner.

- Jeg hadde planer om å utdanne meg til studiotekniker, i den sammenheng måtte vi også ta et annet valgfag. Jeg meldte meg på i låtskriving, trodde at vi skulle lære å skrive låter. Men kurset forutsatte at du allerede var låtskriver, vi fikk besøk av ordentlige talenter, som Chris Stapleton! (Mannen som for to uker rasket med seg et knippe CMA-Awards og fikk et gigantgjennombrudd over natta).  Men jeg oppdaget at jeg hadde talent for låtskriving, og absolutt ingen interesse for studioteknikk. Professoren min på MTSU hadde trua på meg og skaffet meg en showcase på «Bluebird Café». (Nashvilles legendariske scene for sangere/ låtskrivere, et udiskutabelt nåløye til den proffe musikkbransjen).

 

Beviset for professorens teft er også å høre på Hannah Aldrigdes debutalbum, «Razor Wire» (2014), der hun ved siden av ni originaler også fuzzmarinerer Jason Isbells «Try» sammen med Isbells band, The 400 Unit.

 

- Jeg drev også samtidig med ballettdansing på profesjonelt nivå, noe jeg måtte slutte med da jeg ble gravid som nittenåring. Ja, jeg vet, det er ungt sett med deres øyne, i sørstatene er det ikke uvanlig.

 

I dag er Hannah alenemor, sønnen Jackson på åtte er hjemme i bofellesskapet i Nashville mens mamma er på turné i Europa.

- Jeg er så glad for mottakelsen jeg får av dere europeere, i Nashville har det blitt et kjipere klima de siste årene, mer misunnelse og hard konkurranse. Samtidig er det klart at det er en ny generasjon med store talenter på gang.

 

Hannah vurderer å flytte tilbake til Muscle Shoals. Alabama er plutselig på musikkartet igjen.

- Egentlig var studioene i Muscle Shoals på vei til å bli muséer, til dels avstengte og i oppløsning. Dokumentarfilmen har gitt ny tenning. Nå har John Paul White (fra oppløste suksessduoen The Civil Wars) og Ben Tanner (fra Alabama Shakes) startet Single Lock Records i «Shoals», som jobber ekslusivt med lokalt talent. Herfra kommer snart den nye plata til Dylan LeBlanc. Faren til Dylan og faren min skrev sanger sammen for Fame. Dylan synger på plata mi og jeg tenker på ham som en mannlig Emmylou Harris!

 

- Tom Skjeklesæther, november 2015, først publisert i Klassekampen.