Courtney Marie Adams - May Your Kindness Remain (Loose records) Med en rask three-punch, fjorårets «Honest life», gjenutgivelsen av 2013-albumet «On my Page» og nye «May your Kindness Remain», seiler 27 år gamle Courtney Marie Andrews opp i teten i det stadig ekspanderende americana-feltet. Skal vi dømme ut fra ambisjonsnivået, og gjennomføringen, på Andrews nye album, har Øyafestivalen lykkes med å booke en av 2018s mest sannsynlige «Store gjennombrudd» for årets festival. ﷯Courtney Marie Andrews er opprinnelig fra Phoenix, Arizona, men var bare i midten av tenårene da hun begynte å turnere som musiker. I mange år i et vekselbruk mellom å være backingmusiker for andre artister (Jimmy Eat World, Damien Jurado) og egne lav-profilkonserter. Under et opphold i Belgia skrev hun sangene til sitt fjerde album, «Honest life», og spilte inn plata tilbake i sitt nye hjemsted, Seattle. En utgivelse som plukket med seg knallgode kritikker og skapte en lojal fanbase. «Honest life» førte til sammenligninger med en ung Joni Mitchell og Emmylou Harris. Uansett var musikken følelsesmessig ladet countryfolk som virkelig traff hjertene til mange av oss som virrer rundt i dette musikkfeltet. Det er ingen tvil om at Courtney Marie Andrews og hennes medspillere har bestemt seg for å legge lista enda høyere denne gangen. Andrews samarbeider med produsenten Mark Howard, født i England, lydpartner med Daniel Lanois i drøye to tiår fra innspillingen av Lanois eget debutalbum, «Acadie». Howard har således vært studioingeniør på plater med oppsiktsvekkende mange av de største og viktigste; Bob Dylan, Neil Young, Willie Nelson, Peter Gabriel, U2 og Lucinda Williams. Det er sistnevnte som kan ansees som spesielt interessant i sammenheng med Courtney Marie Adams nye plate, det finnes absolutt et slektskap mellom Andrews og Williams. På coveret er Adams avbildet lettere henslengt på en sofa, foran en gammel tv, i et uglamorøst rom som understreker sangeren/ låtskriverens personlige forankring i amerikansk arbeiderklasse. I presseskrivet til plata sier Courtney dette: «Folk jakter konstant på et større liv. Mange mennesker er født fattige i USA og på grunn av disse uoppnåelige målene, ender de opp som mentalt ustabile, triste eller deprimerte. Som mennesker med uoppfylte liv. Mange, inkludert meg selv på visse tidspunkt i livet, er glad i noen som har det sånn. Dette er et slags tema på denne plata. Forholde seg til depresjon og den virkeligheten vi lever i. Mental sykdom er tabu i denne kulturen, eller blir ikke tatt på alvor. Jeg har vokst opp med det rundt meg og føler at jeg forstår hva det innebærer, fra flere synsvinkler». Andrews og Howard har spilt inn plata live i et hus i LA på en uke, med kraftigere virkemidler enn det som preget forgjengeren, her sveller både keyboards og gitarer over i et gospel/ soul-lydbilde som fører tankene til 1970-tallets ubestridte dronning av amerikansk west-coast soulrock, Linda Ronstadt. Sangene «Kindness of Strangers» og «Long road back to you» kunne uten videre ha vært å høre på Ronstadt gigant album som «Hasten down the Wind» (76) og «Simple Dreams» (77). Courtney Marie har stemmeprakten som skal til for å bære dette, og til forskjell fra Ronstadt, skriver hun altså sitt eget materiale. Både sterke melodier og tekster som kommer fra egne erfaringer, paret med en velutviklet evne til å formidle. Du skal ha særdeles ufølsomt kalibrerte ører om du ikke lar deg berøre av «May your Kindness Remain», selv tittelen er verdt å øve seg på å si i disse ulvetider. - Tom Skjeklesæther, mars 2018, først publisert i Klassekampen .